گاهی سالاد کلم میل کنید

Home/اخبار, تغذیه و رژیم غذایی برای سلامتی/گاهی سالاد کلم میل کنید
  • گاهی سالاد میل کنید

گاهی سالاد کلم میل کنید

آیا از کلم در سالادهای خود استفاده می کنید؟ رابطه شما با کلم پلو، دلمه کلم و آش کلم چطور است؟ آیا شما هم از جمله افرادی هستید که به علت احتمال ایجاد نفخ، از مصرف انواع کلم پرهیز می کنید؟
خانواده کلم شامل گل کلم، کلم براکلی، کلم قمری، کلم برگ (یا کلم سفید)، کلم قرمز (یا بنفش)، کلم بروکسل و کیل است. خواص اعضای این خانواده تا حد زیادی مشابه است. در این نوشته می خواهیم در مورد ویژگی های تغذیه ای خانواده کلم بیشتر بدانیم.
1 – تمام انواع کلم ها ویژگی های ضد سرطانی دارند. خانواده کلم به علت داشتن ترکیبات گوگردی و میزان بالایی از انواع آنتی اکسیدانها، خواص ضد سرطانی بسیار قوی دارند. این ویژگی ها در کلم قرمز و کلم براکلی بیشتر است. مطالعات نشان داده است که افرادیکه کلم بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند کمتر به سرطان های سینه، معده، روده بزرگ، راست روده و ریه مبتلا می شوند.
2 – خانواده کلم به علت داشتن میزان بالای آنتی اکسیدان، فرایند پیر شدن را به تاخیر می اندازند و خطر بیماری آلزایمر را کاهش می دهند. در یک مطالعه افرادیکه در تغذیه خود از کلم بیشتری استفاده می کردند، کمتر از سایر افراد به آلزایمر مبتلا شدند.
3 – انواع کلم ها ویژگی ضد میکروبی و ضد عفونت ها دارند. این ویژگی به علت وجود ترکیبات گوگردی در انواع کلم ها است.
4 – تمام اعضای خانواده کلم دارای مقدار قابل توجهی کلسیم هستند. این ویژگی برای افرادیکه نمی توانند شیر میل کند یا از کمبود کلسیم و پوکی استخوان رنج می برند بسیار حائز اهمیت است .
5 – تمام اعضای خانواده کلم منابع ویتامین ث محسوب می شوند که در پیشگیری از عفونت ها و ترمیم بافتهای بدن نقش عمده ای دارد. البته برای دریافت ویتامین ث موجود در کلم، باید کلم به شکل خام مصرف شود.
6 – تمام انواع خانواده کلم دارای پتاسیم، روی و ویتامین کا هستند. پتاسیم در کنترل فشار خون نقش عمده ای دارد. روی برای عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم بافتها، حفظ سلامت مخاطات، پیشگیری از عفونت ها و رشد کودکان ارزشمند است. ویتامین کا در بسیاری از اعمال بدن نقش دارد که البته معروف ترین آنها انعقاد خون و سلامت استخوانها است.
7 – تمام اعضای خانواده کلم دارای مقدار زیادی فیبر غذایی هستند. فیبرهای غذایی برای افرادی که از یبوست رنج می برند و مبتلایان به دیابت توصیه می شوند. همچنین افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند و نیاز به رژیم کاهش وزن دارند می توانند از این سبزی مفید بهره ببرند. انواع کلم به علت فیبر فراوانی که دارند، احساس سیری زودرس ایجاد می کنند.
8 – مطالعات نشان داده که خانواده کلم به علت دارا بودن میزان بالای آنتی اکسیدان، ضد فرایندهای التهابی در بدن از جمله التهاب مفاصل هستند. به همین دلیل استفاده از کلم برای مبتلایان به التهاب مفاصل توصیه می شود.
9 – انواع کلم دارای اسید فولیک هستند. این ویتامین سطح هموسیستئین را در بدن کاهش می دهد و در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی را کم می کند. همچنین اسید فولیک ضد خستگی بوده و در متابولیسم انرژی در بدن نقش دارد.
سالادها به ویژه در فصل تابستان طرفداران زیادی دارند. از انواع کلم در تهیه سالادها استفاده کنید. اگر شما با مصرف کلم خام دچار نفخ یا دلدرد می شوید می توانید از کلم بخارپز شده یا آبپز استفاده کنید. فراموش نکنید که هرچه کلم را بیشتر بپزید، میزان برخی از مواد مفید آن مانند ویتامین ث کاهش می یابد.
اگر مبتلا به گواتر یا انواع خاصی از مشکلات تیروئید هستید، در مورد مصرف کلم با فرد متخصص مشورت کنید.
دکتر مینو شیرازی، متخصص تغذیه
تورنتو، کانادا

About the Author: