خواص تغذیه ای تخم کتان

خواص تغذیه ای تخم کتان

خواص تغذیه ای تخم کتان

تخم کتان که در زبان انگلیسی به آن دانه فلکس گفته می شود، دارای ارزش تغذیه ای بالایی است. تخم یا بذر کتان را می توان بر روی انواع سالادها استفاده کرد، همراه با ماست به عنوان میان وعده میل نمود یا داخل انواع معجون و اسموتی اضافه نمود. تخم کتان جز دانه های روغنی محسوب می شود و دارای انواع مواد معدنی و چربی سالم است. تحقیقات جدید خواص متعددی را برای تخم کتان به اثبات رسانده است که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می شود:

تخم کتان و سرطان

 نتيجه تحقيقات جديد نشان مي‌دهد مصرف منظم دانه‌کتان مي‌تواند به‌دليل حجم بسيار بالاي اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان‌هاي پستان، پروستات و کولون را تاحد چشمگيري کاهش دهد. بررسي مصرف منظم بذرکتان در حيوانات آزمايشگاهي ثابت کرده  است که مواد موجود در اين دانه گياهي، به میزان قابل‌توجهي جلوي رشد و انتشار تومورهاي سرطاني را در آنها مي‌گيرد.

تخم کتان و بیماری های قلبی – عروقی

مواد موجود در تخم کتان با پيشگيري از آزادسازي عوامل التهابي، جلوي تشکيل پلاک در رگ‌هاي خوني را مي‌گيرند. همچنین اسيدهاي چرب امگا-3  موجود در بذرکتان مي‌توانند با تنظیم ضربان قلب و پيشگيري از التهاب در عروق باعث حفظ سلامت قلب شوند. مصرف منظم بذرکتان با کاهش فشارخون و در نتيجه‌ حفظ بيشتر سلامت قلب هم در ارتباط است. گنجاندن دانه‌کتان در برنامه غذايي روزانه افراد بزرگسال مي‌تواند شانس ابتلا به گرفتگي عروق يا آترواسکلروز را در آنها کاهش دهد. اين دانه مغذي به کاهش کلسترول تام و کلسترول بد در خون کمک می کند و به اين ترتيب، شانس گرفتگي عروق و ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد.

تخم کتان و ديابت

مصرف روزانه تخم کتان بونداده، باعث افزايش پاسخ‌دهي بدن مبتلایان به دیابت به دارو می شود. همچنین مصرف تخم کتان باعث کاهش قند و کلسترول بد در خون این افراد مي‌شود.

تخم کتان و یبوست

یبوست بیماری رایج قرن حاضر و پیامد زندگی مدرن و کم تحرکی است. تخم کتان دارای محتوای فیبر بالایی است و در صورتیکه همراه با مایعات کافی خورده شود، به مقابله با یبوست کمک می کند.

علیرغم فواید بی شماری که برای تخم کتان شناخته شده است، باید توجه داشته باشیم که افراط در مصرف تخم کتان هم می تواند منجر به مشکلاتی گردد. همچنین مصرف بیش از حد این دانه منجر به افزایش وزن و چاقی می گردد و هر فرد باید به میزان مورد نیاز خود از این ماده غذایی را مصرف کند.

نکته مهم دیگر آنکه گرچه تخم کتان با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند اما جایگزین داروهای مصرفی نیست. مبتلایان به بیماری های خاص نباید خودسرانه داروهای مصرفی خود را قطع و آنها را با تخم کتان جایگزین کنند.

تخم کتان دارای چربی های سالم است. اما این چربی ها در اثر تماس با نور، اکسیژن هوا و حرارت، اکسید می شوند و تخریب می گردند. به همین دلیل باید تخم کتان را در ظرفهای دربسته و تیره رنگ و در جای خنک نگهداری کرد.

دکتر مینو شیرازی، متخصص تغذیه

ONTRACK Health, Nutrition & Slimming Clinic

تورنتو، کانادا

About the Author:

3 Comments

  1. Vahideh نوامبر 13, 2015 at 6:04 ق.ظ

    با سلام، بسیار عالی و مورد استفاده بود.

    • Dr. Minoo Shirazi نوامبر 19, 2015 at 11:33 ب.ظ

      Merci

  2. کمال می 2, 2017 at 5:06 ب.ظ

    منون از لطف و توضیحات خوبتان

Comments are closed.