تغذیه و رژیم غذایی برای سلامت ناخن های شما

Home/اخبار/تغذیه و رژیم غذایی برای سلامت ناخن های شما
  • Healthy Eating Healthy Nails

تغذیه و رژیم غذایی برای سلامت ناخن های شما

Healthy Eating Healthy Nails

سلامت ناخن ها در زیبایی هر فرد نقش مهمی ایفا می کند. در زمستان همه ما کفش های جلو بسته می پوشیم و اغلب از دستکش استفاده می کنیم. اما در تابستان که اغلب افراد تمایل دارند کفش های جلو باز بپوشند و از دستکش بطور معمول استفاده نمی شود، وضعیت ناخن ها بیش از پیش خود را نشان می دهد و زیبایی و سلامت ناخن ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این نوشته می خواهیم عوامل تغذیه ای و رژیم غذایی برای سلامت ناخن ها را مورد بحث قرار دهیم.
1 – دریافت کافی آب: کم آبی منجر به کاهش گردش خون در تمام اعضای بدن و نرسیدن خون کافی به انتهاهای بدن می شود. ریشه ناخن ها برای رشد کافی و مناسب نیازمند گردش خون کافی هستند تا مواد مغذی به آنها برسد. برای افراد بزرگسال 8 لیوان آب در طی روز توصیه می شود.
2 – دریافت مقدار کافی پروتئین: ناخن از کراتین تشکیل شده که نوعی پروتئین است. دریافت ناکافی پروتئین باعث می شود که ناخن به خوبی تشکیل نشود و رشد نکند. منابع خوب پروتئین، لبنیات کم چربی، گوشت و مرغ بی چربی، تخم مرغ، ماهی و حبوبات هستند. دریافت پروتئین ناکافی منجر به کاهش استحکام و نرمی ناخن ها می شود.
3 – دریافت کافی ویتامین ث: ویتامین ث برای اینکه پروتئین کراتین ساخته شود ضروریست. بنابراین دریافت کافی پروتئین در صورتیکه با دریافت مقدار کافی ویتامین ث همراه نباشد، کمکی نمی کند. منابع خوب ویتامین ث انواع سبزی ها و میوه های تازه به ویژه خانواده مرکبات، بری ها، فلفل دلمه ای، جعفری، براکلی و گوجه فرنگی هستند.
4 – دریافت آهن و روی: هم آهن و هم روی از مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامت ناخن ها هستند. درصورت کمبود هریک از این دو ماده معدنی، شکل ناخن ها تغییر می کند. کمبود روی برخی اوقات به شکل نقاط یا خطوط سفید روی ناخن خود را نشان می دهد. منابع خوب آهن و روی، انواع گوشت و مرغ کم چربی، انواع آجیل و مغزها و دانه ها هستند.
5 – دریافت کلسیم: کمبود کلسیم نیز به نوبه خود باعث نازکی و شکنندگی ناخن ها می شود. منابع خوب کلسیم شامل لبنیات کم چربی، بادام، انجیر، پرتغال و براکلی هستند.
6 – دریافت کافی اسیدهای چرب ضروری: اسیدهای چرب ضروری توسط بدن ما ساخته نمی شوند و نیاز هست که از طریق غذا دریافت شوند. ماهی های چرب، گردو، بادام، کنجد، تخم بزرک، آوکادو و روغن زیتون تامین کننده اسیدهای چرب ضروری هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث شکننده شدن، پوسته پوسته شدن و جدا شدن ناخن ها می شود.
7 – دریافت کافی ویتامین های گروه ب: کمبود این گروه از ویتامین ها و به ویژه اسید فولیک و و یتامین ب 12 موجب کدر شدن یا انحنا دار شدن ناخن می شود. اسید فولیک در همه سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و براکلی وجود دارد. ویتامین ب 12 در انواع گوشت، مرغ ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد. سایر انواع ویتامین های گروه ب در غلات سبوسدار، حبوبات و دانه ها یافت می شوند.
8 – دریافت مناسب ویتامین آ: کمبود این ویتامین نیز باعث ضعیف شدن ناخن ها می شود. منابع خوب ویتامین آ، سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، فلفل دلمه های رنگی، زردآلو، انبه، طالبی، سیب زمینی شیرین و … هستند.
در کنار رژیم غذایی برخی نکته های دیگر هم وجود دارند که به سلامت ناخن های ما کمک می کنند. تماس مداوم با آب باعث خشکی و تخریب ناخن می شود. بنابراین باید همانگونه که با استفاده از کرم های مختلف پوست دستهای خود را محافظت می کنیم، ناخن های خود را هم محافظت کنیم. می توان از کرم های دست، کرم های مخصوص ناخن و یا حتی روغن زیتون برای چرب کردن ناخن ها استفاده کرد.
استفاده بیش از اندازه از لاک ناخن، استون، ناخن های مصنوعی و افراط در انجام مانیکور و پدیکور نیز به ناخن ها صدمه می زند. همچنین برخی افراد عادت دارند که اگر مقداری چسب در جایی ریخته و خشک شده، با استفاده از نوک ناخن آن را جدا کنند یا اگر نیاز دارند که یک پیچ ظریف را باز کنند به جای استفاده از آچار و ابزار مناسب، با نوک ناخن آن را باز کنند. این نوع استفاده (یا بهتر بگویم سوء استفاده) از ناخن، به ناخن های ما صدمه می زند.
دکتر مینو شیرازی
متخصص تغذیه
تورنتو، کانادا

آگوست 1st, 2015|اخبار|

About the Author: