با این روشها جلوی کم آبی بدن در تابستان را بگیرید

Home/Uncategorized, اخبار, تغذیه و رژیم غذایی برای سلامتی/با این روشها جلوی کم آبی بدن در تابستان را بگیرید

با این روشها جلوی کم آبی بدنتان در تابستان را بگیرید
شصت تا هفتاد درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. به همین جهت کمبود آب در بدن با عوارض و مشکلات بسیاری همراه می شود. از این رو حفظ آب کافی در بدن بویژه در فصل تابستان ، اهمیت ویژه ای دارد. وجود آب کافی در بدن باعث بهبود گردش خون، رساندن مواد مغذی به سلولهای مختلف بدن از جمله سلولهای مغز، خروج مواد زاید از بدن از طریق دفع ادرار و طراوت و شادابی پوست می گردد. نقش آب در بدن به این موارد محدود نمی شود و اینها تنها چند مورد از وظایف آب در بدن ماست.
در این نوشته می خواهم راههای جلوگیری از کم آبی بدن را با شما درمیان بگذارم.
اولین قدم برای تامین آب بدن نوشیدن آب است. توصیه کلی این است که افراد بزرگسال تقریبا هشت لیوان آب در روز بنوشند. البته این میزان بسته به شرایط جوی، سن، میزان فعالیت، اندازه بدن، بیماری ها و بسیاری عوامل دیگر ممکن است تغییر کند.
قدم بعدی گنجاندن مواد غذایی دارای آب فراوان در رژیم غذایی روزانه است. برخی از مواد غذایی تا حدود نود درصد وزن خود دارای آب هستند. بنابراین گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه می تواند یکی از منابع تامین آب برای بدن به شمار رود . این امر بویژه در مورد افرادی که با نوشیدن آب میانه خوبی ندارند، بسیار کمک کننده است.
بطور عمده در میان گروههای غذایی، بیشترین میزان آب در سبزی ها و میوه ها یافت می شود.
یکی از منابع خوب آب در رژیم غذایی، هندوانه، طالبی و خربزه هستند. در میان این خانواده از میوه ها (یا صیفیجات) هندوانه بیشترین میزان آب را در خود جای داده است. بسته به نوع هندوانه، تقریبا 92 درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد.هندوانه و میوه های هم خانواده با آن، غیر از اینکه منابع خوب آب هستند، دارای انواع ویتامین ها،مواد معدنی و آنتی اکسیدانها نیز هستند. یک انتخاب خوب در فصل تابستان، نان و پنیر و هندوانه است که خیلی از افراد بطور سنتی از آن استفاده می کنند.
در میان میوه ها، مرکبات نیز دارای آب فراوانی هستند که در این میان میزان آب موجود در گریپ فروت از سایر مرکبات بیشتر است. مرکبات علاوه بر آب، ویتامین ث و ویتامین آ را نیز برای ما تامین می کنند.
انواع بری ها (توت ها) و بویژه توت فرنگی نیز دارای آب فراوانی هستند. توت فرنگی حدود 92 درصد آب دارد. تمام بری ها غیر از آب دارای انواع ویتامین ها و سرشار از انواع آنتی اکسیدانها هستند. اضافه کردن انواع بری ها به ماست می تواند یک عصرانه سالم و خوشمزه باشد.
یکی دیگر از منابع خوب آب، خیار است. باز هم بسته به نوع خیار، حدود 96 درصد خیار را آب تشکیل می دهد. به علاوه خیار دارای انواعی از آنتی اکسیدانهاست و خواص ضد التهابی نیز دارد. یک انتخاب خوب برای تابستان، افزودن خیار به انواع سالادها وساندویچ هاست. همچنین ماست و خیار و آبدوغ خیار که از خوراکی های سنتی ما ایرانیان هستند، انتخابهای خوبی برای تابستان به شمار می آیند.
یک منبع خوب دیگر آب در رژیم غذایی، کاهو است. کاهو همچنین تامین کننده ویتامین کا و اسید فولیک است. ویتامین کا برای استحکام استخوان ها و اسید فولیک برای مقابله با خستگی مفید است. کاهو همراه با سرکه و کمی انگبین (سکنجبین البته از نوع کم شیرین آن) یکی از خوراکیهایی است که بطور سنتی در تابستانها استفاده می شده است.
گوجه فرنگی نیز یک منبع دیگر آب به حساب می آید. گوجه فرنگی غیر از داشتن آب، سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ و آنتی اکسیدانهاست. گوجه فرنگی به همراه کاهو در انواع سالادها و ساندویچ ها کاربرد دارد.
کرفس دارای 95 درصد و فلفل دلمه ای دارای 90 درصد آب است. هردوی این سبزیجات دارای فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانها هستند. این دو نوع از سبزیجات نیز در انواع سوپها، سالاد ها و خوراکهای سبزیجات یا به عنوان میان وعده قابل استفاده هستند.
بنابراین در فصل تابستان علاوه بر نوشیدن آب، با گنجاندن مقدار مناسبی از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، به تامین آب بدن خود کمک کنید.
دکتر مینو شیرازی، متخصص تغذیه
ONTRACK Health, Nutrition & Slimming Clinic
تورنتو، کانادا

About the Author: