این پودرها همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند؟؟؟؟

Home/اخبار, تغذیه و رژیم غذایی برای سلامتی/این پودرها همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند؟؟؟؟

این پودرها همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند؟؟؟؟

این پودرها همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند؟؟؟؟؟؟
سالهاست که انسان ویتامین ها، مواد معدنی و اخیرا آنتی اکسیدان ها را شناسایی کرده و می داند که یکی از اهداف غذا خوردن تامین این مواد برای بدن است. به این گروه از مواد مغذی به اصطلاح ریزمغذی ها گفته می شود. بطور ایده ال اگر فردی یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کند و از همه مواد غذایی به اندازه مناسب در رژیم غذایی روزانه مصرف کند، می تواند همه این مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت کند. تنها در شرایط خاص مانند برخی بیماریها، بارداری، شیردهی، رژیم های غذایی خاص (مانند گیاهخواری و …) و بعضی اختلالات گوارشی دریافت یا هضم و یا جذب برخی مواد مغذی کاهش می یابد و نیاز هست که از مکمل های ویتامین یا مواد معدنی استفاده شود.
مطالعات نشان می دهد که بسیاری از افرادیکه در کانادا زندگی می کنند، به اندازه کافی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین د، ویتامین ب 12 و فیبر دریافت نمی کنند. برای حل این مشکل، بسیاری از افراد به مصرف مکمل های تغذیه ای روی می آورند. اکثر این افراد از انواع قرص های مولتی ویتامین و مینرال، و یا پودرهای دارای پروتئین و ویتامین و مینرال و … ( یا به قول معروف “پودرهایی که همه چیز دارند” ) استفاده می کنند. اما واقعیت این است که مصرف مکمل های تغذیه ای در بسیاری از موارد راه حل مناسبی محسوب نمی شود. در یک مطالعه، نتایج 21 تحقیق انجام شده بر روی بیش از 91 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مصرف مکمل های تغذیه ای باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از انواع سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی نشده است. از سوی دیگر مطالعات زیادی نشان داده است که تغییر و اصلاح رژیم غذایی باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی می گردد.
مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی صحیح در اغلب موارد می تواند نیازهای افراد را تامین کند. متخصصان و صاحب نظران علم تغذیه توصیه می کنند که به جای روی آوردن به انواع مکمل های تغذیه ای، رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا از طریق یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، نیازهای تغذیه ای خود را دریافت کنید. دلایل متعددی برای این توصیه متخصصان وجود دارد که مهم ترین آنها از این جمله است:
1 – مطالعات نشان می دهد که جذب مواد مغذی از طریق غذاهای طبیعی بسیار بیشتر از مکمل ها است.
2 – به مکمل های تغذیه ای موادی از جمله رنگها، مواد نگهدارنده، اسانس ها و مواد حامل افزوده می شود.
3 – مواد غذایی طبیعی دارای انواع متعددی از ریزمغذیها هستند و تنها یک نوع ویتامین را برای ما تامین نمی کنند.
4 – هر روز گروه جدیدی از آنتی اکسیدانها و مواد مغذی موثر در غذاهای طبیعی شناسایی می شود که قبلا شناخته نشده و انسان هنوز نتوانسته است آن را به شکل مکمل تولید کند.
5 – اگر ریز مغذی ها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، احتمال دریافت بیش از اندازه و در حد مسمومیت وجود ندارد. اما مصرف مکمل های تغذیه ای می تواند منجر به دریافت بیش از اندازه و مسمومیت گردد.
6 – هیچگاه نمی توان یک مکمل را برای تمام عمر مصرف کرد. اما اگر یاد بگیریم که با یک روش تغذیه سالم تمام مواد مغذی را برای بدن خود تامین کنیم، همیشه می توانیم این رژیم غذایی سالم را ادامه دهیم.
7 – از نظر اقتصادی داشتن یک رژیم غذایی سالم، مقرون به صرفه تر است تا خرید مکمل های تغذیه ای.
به عنوان یک مثال ساده، برخی افراد به جای استفاده از مرکبات در رژیم غذایی، از قرص ویتامین ث استفاده می کنند. از یکسو جذب ویتامین ث از طریق مرکبات بیش از قرص است. از سوی دیگر، مرکبات علاوه بر ویتامین ث، مواد مغذی دیگری را هم برای ما تامین می کنند که خیلی از آنها هنوز به شکل قرص و پودر تولید نشده اند. همچنین قرص های ویتامین ث علاوه بر این ویتامین، دارای رنگ و اسانس هستند که مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. نکته دیگر اینکه مصرف بیش از اندازه قرص ویتامین ث ایجاد عوارض کلیوی می کند. اما مصرف پرتغال و لیموشیرین چنین مشکلی ایجاد نمی کند.
بنابراین به جای اینکه از قرص های مولتی ویتامین یا پودرهای مکمل تغذیه ای، استفاده کنیم، بهتر است با داشتن یک رژیم غذایی سالم، سلامت جسم و روان خود را بیمه کنیم. استفاده از مکمل های تغذیه ای را تنها به شرایطی موکول کنید که امکان دریافت کافی آن ماده از طریق رژیم غذایی وجود نداشته باشد.

دکتر مینو شیرازی، متخصص تغذیه
ONTRACK Health, Nutrition & Slimming Clinic
تورنتو، کانادا

About the Author: