آیا نوشیدن آب کرفس باعث کاهش وزن می شود؟

Home/اخبار, تغذیه و رژیم غذایی برای کنترل وزن/آیا نوشیدن آب کرفس باعث کاهش وزن می شود؟

آیا نوشیدن آب کرفس باعث کاهش وزن می شود؟

آیا نوشیدن آب کرفس باعث کاهش وزن می شود؟
بطور معمول کرفس به صورت پخته در خورش کرفس و کنار غذاها، و به صورت خام در انواع سالادها و ظرف های سبزیجات استفاده می شود. کرفس علاوه بر طعم و عطر خوبی که دارد، یکی از سبزیجات مفید و مغذی نیز هست. اما بسیاری از افراد در رژیم غذایی روزانه خود از آب کرفس استفاده می کنند به این امید که نوشیدن آب کرفس آنها را لاغر کند. در این نوشته می خواهیم ببینیم آیا نوشیدن آب کرفس چنین اثری دارد یا خیر.
مطالعات محدودی وجود دارد که نشان می دهد کرفس می تواند حجم ادرار را زیاد کند و یا به عبارتی اثر مدر داشته باشد. در نتیجه اگر شخص دچار احتباس آب یا ورم شده باشد، کرفس می تواند در کاهش میزان احتباس مایعات کمک کند.
باید توجه داشت که منظور از کاهش وزن، کاهش میزان چربی انباشته شده در قسمتهای مختلف بدن است. این نوع از کاهش وزن، هم پایدار است و هم باعث بهبود سلامت افراد می شود. به این معنی که در کنترل قند و چربی های خون و کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی و سرطانها اثر مفید دارد.
در جهت مخالف، از دست دادن آب بدن تنها باعث می شود که در همان زمان وزن ما روی ترازو کمتر نشان داده شود. اما با مصرف آب کافی، وزن دوباره به همان میزان قبلی باز می گردد. به علاوه کاهش وزنی که از طریق کاهش آب بدن اتفاق می افتد کاهش وزن سالمی نیست و به علت ایجاد اختلال در سیستم آب و املاح بدن می تواند بسیار خطرناک باشد. در این نوع کاهش وزن، میزان چربی موجود در بدن هیچ تغییری نمی کند. در نتیجه وضعیت سلامتی شخص نیز بهتر نمی شود و چربی های خون، قند خون و خطر بیماری های قلبی و عروقی هیچ تغییری نمی کند. این نوع از کاهش وزن به هیچ عنوان پایدار نیست چون بدن برای عملکرد طبیعی خود به آب کافی نیاز دارد و نمی توان کم آبی را به مدت طولانی ادامه داد.
همچنین باید توجه داشت که کرفس در صورتیکه به شکل کامل خود و همانند سایر سبزیجات در وعده های غذایی مصرف شود، یکی از سبزیجات مفید و مغذی و بی خطر است. اما اگر مصرف آب کرفس به صورت افراطی ادامه داشته باشد، می تواند مشکل زا شود. یکی از این مشکلات این است که کرفس اثر آرام بخش روی سیستم مغز و اعصاب دارد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث خواب آلودگی گردد. همچنین در افرادیکه عمل جراحی و بیهوشی در پیش دارند می تواند باعث تشدید عوارض داروهای بیوشی شود. باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه کرفس در بانوان باردار می تواند منجر به سقط گردد. به علاوه مصرف افراطی کرفس، باعث ایجاد اختلال در سیستم انعقاد خون و نیز کاهش شدید فشار خون می شود. مصرف بیش از اندازه کرفس با برخی داروها مانند داروهای تیروئید، لیتیوم، داروهای آرام بخش و خواب آور و داروهایی که حساسیت به نور ایجاد می کنند ( مانند سیپروفلوکساسین و کوتری موکسازول) تداخل دارد.
از کرفس به عنوان یک سبزی خوشمزه و مفید در رژیم غذایی خود لذت ببرید. اما به خاطر داشته باشید مصرف افراطی آب کرفس کمکی به کاهش وزن شما نمی کند و حتی ممکن است خطرناک باشد. بهترین راه برای کاهش وزن پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و صحیح است.
دکتر مینو شیرازی، متخصص تغذیه
ONTRACK Health, Nutrition & Slimming Clinic
تورنتو، کانادا

About the Author: